منتدى نور الحياة -- الموقع الان للبيع
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك

شكرا

أهلا وسهلا بك إلى منتدى نور الحياة -- الموقع الان للبيع.
أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمـــات، بالضغط هنا.كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

البوابةاليوميةالرئيسيةمكتبة الصورس .و .جالمجموعاتالتسجيلدخول

منتدى نور الحياة -- الموقع الان للبيع :: عالم الأسرة والمجتمع - Family and community world :: الحياة الزوجية - Married life

شاطر

الأربعاء فبراير 12, 2014 10:37 am
المشاركة رقم:
عضو مميز
عضو مميز

مُساهمةموضوع: ما الحل زوجي لا يريد العمل

ما الحل زوجي لا يريد العمل

انا امراه فى منتصف العشرينات لدى بنتان الاوله فى مدرسه والثانيه لايزيد عمرها عند 6شهور وزوجى لا يريد العمل وكل ما ينزل شغل يرجع يسيبه تانى وانا كان معى مبلغ وكله راح على البيت والبنات وعليه وبدل المره الف مره نوصل للطلاق ويرجع ينزل شغل تانى وبعد ما اروح البيت يرجع يسيب الشغل وكل اهلى سعدونى مش بس مديان لا كمان معنوين ودعمونى فى كل شى بس كان فى عنده عمل وكان مش مقضى بس كان سادد خانه من احتياجات البيت وانا كونت ايدى بايده واهلى كمان دلوقتى انا فى حيره زوجى كان فى عمل ولا يريد انا يكمل به وبلفعل ترك العمل حاليا زوجى لا يعمل وانا لااعرف ماذا افعل هل اترك زوجى ام لا مع العلم انا لا املك عمل ولا عائل ولدى بنتين وفيهم واحده فى مدرسه ماذا افعل [اريد حل سريع ]

الموضوع الأصلي : ما الحل زوجي لا يريد العمل // المصدر : موقع تور الحياة // الكاتب: مدام ميمى

توقيع : مدام ميمى

الأربعاء فبراير 12, 2014 12:59 pm
المشاركة رقم:
عضو مميز
عضو مميز

مُساهمةموضوع: رد: ما الحل زوجي لا يريد العمل

اختي الرجل الذي لايعمل ولايكسب قوته من عرق جبينه لاخيرفيه اطلاقاويصبح عالةعلى الناس لازم تطلب من زوجك ان يعمل ومن حقكم عليه ان يعمل ويصرف عليك وعل اولاده وبيته ومايتحجج باعذار انه ماحصلش عمل لابدمن السعى لطلب الرزق واذالم يتحرك ويبحث له عن عمل شريف تعيشوامنه فمن حقك طلب الطلاق منه فورا كي تحفظ كرامتك كزوجة وتحمي اولادك من الحرمان واشفاق الناس وعطفهم عليكم وربي بيعوضك خيرمنه وفقك الله واعانك

الموضوع الأصلي : ما الحل زوجي لا يريد العمل // المصدر : موقع تور الحياة // الكاتب: صباح محمد احمد

توقيع : صباح محمد احمد

الأحد فبراير 16, 2014 11:46 am
المشاركة رقم:
عضو فضى
عضو فضى

اختى العزيزة……….
على فكرة عشان تبقي عارفة مبدئيا مشكلة الشغل مشكلة عامة وليست خاصة بمعنى أصح زى ما زوج حضرتك كدة فى زيه كتييييييير وبيدور وياعينى مش لاقى واذا لقا ياأما يكون شغل لا يناسب شهادته مش لا يناسب يعنى اقل بكتير من شهادته أو نفسه فى شغل أعلى……..
طب العمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
بصي ياأختى العزيزة ده زوجك ده نصيبك وقسمتك وأظن يوم لما أتفقتوا على الجواز وافقتوا عالعيشة بالحلوة والمرة بالشدة واللين بالضعف والقوة على كل حال وان لم يكن اتفاق فديه نية الزواج أولا…..
أنسى مايسمى بالطلاق اطلاقا وشيليه من دماغك تماما
ثانيا
أجلسى واتكلمى معاه شجعيه قوليلوه ظروف البيت قوليلوه انت عندك عيال عايزين نربيهم حنجبلهم منين
أتكلمى معاه بالشدة واللين حاولى معاه بكل الطرق قربي منه أكتر وحسسيه انك واقفة جنبه وعمرك ماحتتخلى عنه وعمرك ما حتسيبيه
صدقينى ياأختى العزيزة….
حتجيب نتيجة ماتسيبيش البيت وتمشى غلط هو اه بينزل شغل بس بيرجع تانى ويعد لان زوال الاجابة لا تكون الا بزوال المؤثر وان اصريتى على جلوسك فى عند ماما وتسيبيه تبقي بتدمرى نفسك واولادك وبيتك
أنتى الزوجة والام أوعي تنسي انتى اساس البيت وكل صعوبة حتعدى ان شاء الله
وشكرا الانســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان الطيب

الموضوع الأصلي : ما الحل زوجي لا يريد العمل // المصدر : موقع تور الحياة // الكاتب: ام هانى

توقيع : ام هانى

الخميس يونيو 12, 2014 12:05 am
المشاركة رقم:
عضو مميز
عضو مميز

...تحية شكر وتقدير وليس مجاملة بل هو حق علينا جميعا ( أعضاء منتدى النور والظلمة )لك أختي المبدعة على هذا المجهود الرائع كلمات شكر ارسمها بالورود كلمة شكر لن توفيك حقك و لا اجد كلمات تليق بك فجزاك الله كل خير ....

اخيكم

عصام

الموضوع الأصلي : ما الحل زوجي لا يريد العمل // المصدر : موقع تور الحياة // الكاتب: عصام بكار

توقيع : عصام بكار

المصدر: منتديات النور والظلمة

الجمعة يوليو 11, 2014 12:50 pm
المشاركة رقم:
مديرة الموقع
مديرة الموقع

يدوم عطائك وتالقك وابداعك
تحياتى لشخصك الكريم
دمت بكل الخير
فيض ودى

الموضوع الأصلي : ما الحل زوجي لا يريد العمل // المصدر : موقع تور الحياة // الكاتب: علا المصرى

توقيع : علا المصرى

المصدر: منتديات النور والظلمة

ان مرت الأيام ولم ترونـي
فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي

الــرد الســـريـع
..