منتدى نور الحياة -- الموقع الان للبيع
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك

شكرا

أهلا وسهلا بك إلى منتدى نور الحياة -- الموقع الان للبيع.
أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمـــات، بالضغط هنا.كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

البوابةاليوميةالرئيسيةمكتبة الصورس .و .جالمجموعاتالتسجيلدخول

منتدى نور الحياة -- الموقع الان للبيع :: عالم الأسرة والمجتمع - Family and community world :: الحياة الزوجية - Married life

شاطر

السبت مايو 31, 2014 9:37 am
المشاركة رقم:
مشرفة
مشرفة

مُساهمةموضوع: تزوجت شاب عرفي واهلي يرفضونه

تزوجت شاب عرفي واهلي يرفضونه

انا فتاه اعلم جيدا معنى التدين واقسم اني كنت اصلي قيام واحافظ على نفسي جيدا ولكني قابلته واحببته وتقدم لخطبتي فرفضه اهلي لمشاكله مع والده رغم ان والدي موقن انه مظلوم وايضا لانه يعمل في مجال السينما المهم اني كنت اراه وحدث بيننا علاقه غير كامله فاكتابت وكرهت نفسي ولم نجد غير الزواج العرفي حل حتى نقنعهم اهلي طالبوه بشروط كي يتم الزواج كي يامنوا مستقبلي فوافق على كل شروطهم وطلب مني ان اقول لهم انه سياتي ليتفق معهم ويصبروا عليه شهر حتى يجهز لهم ما طلبوه من طلبات تعجيزيه فرفضت حتى لا يظنوا فيه سوء وابلغت اهلي اننا انفصلنا حتى يهيء نفسه اولا فغضب مني المهم انا الان متقدملي عريس وانا من كثر ما اتقدملي ناس ورفضتهم اهلي زهقوا مني ومش عارفه اعمل ايه انا ندمانه اني عملت حاجه تغضب ربنا لكن ابدا مش ندمانه على جوازنا لانه كان لازم بعد الي حصل وانا دلوقت مراته حصل بينا علاقه كاملا طلب مني كتي نسجل الورق في الشهر العقاري عشان لو حصله حاجه يبقى مامني بس انا رفضت انا مامناه جدا لدرجه اني سايبه الورق معاه انا متاكده من حبو ليا ومتاكده انه مظلوم ومتاكده ان اهلي لما يدخل بينهم هيحبوه بس دايما بيقولولي ان الناس الي في الوسط ده مبيبقوش على واحده انا مقدرش فعلا اعيش من غيره ومش عارفه اعمل ايه اهلي حلفولي لما العريس ده اتقدملي ان لو جوزي ده اخر واحد في الدنيا مش هتجوزه انا نفسي ربنا يسامحني ونفسي انا وهو جوازنا يبقى في العلن

الموضوع الأصلي : تزوجت شاب عرفي واهلي يرفضونه // المصدر : موقع تور الحياة // الكاتب: فاطمة الزهراء

توقيع : فاطمة الزهراء

السبت مايو 31, 2014 12:30 pm
المشاركة رقم:
مديرة الموقع
مديرة الموقع

مُساهمةموضوع: رد: تزوجت شاب عرفي واهلي يرفضونه

يشترط في الزواج شرطين الأول أن يكون بولي – والثاني الاشهار – وقد يتحقق ذلك بالجواز العرفي وان لم يتحقق يكون الزواج باطل وهو زنا مقنن -من ناحية اخري أن الزواج العرفي يضيع حقوق الزوجة والابناء يعني ضاعت حقوقك – ولو حملتي وولدتي مش هتقدري تستخرجي شهادات ميلاد منسوبة لأبوهم – يعني ملهمش وجود وطبعا سهل ينكر نسبهم كل ده وارد – واكيد مع حبك له هتقولي انا واثقة فيه كل ده مش مضمون – عند اللزوم هتلاقيه يهرب وتضيع حقوقك وحقوق اولادك لو خلفتي – اللي تقدري تعمليه تتجوزيه رسمي وتخبري اهلك – وربنا يغفر لنا وليكي وكل عام وانتم بخير

الموضوع الأصلي : تزوجت شاب عرفي واهلي يرفضونه // المصدر : موقع تور الحياة // الكاتب: هدى محمد

توقيع : هدى محمد

السبت مايو 31, 2014 2:48 pm
المشاركة رقم:
عضو مميز
عضو مميز

مُساهمةموضوع: رد: تزوجت شاب عرفي واهلي يرفضونه

مشكورعلى مواضيعك الاكثر من رائعه والمميزة..
وسلمت الانامل الذهبيه
دمتم متالقين مبدعين متميزين
بانتظار جديدكِم المميز
ودي واحترامي
لشخصكِم الرائع
تحياتي

الموضوع الأصلي : تزوجت شاب عرفي واهلي يرفضونه // المصدر : موقع تور الحياة // الكاتب: عصام بكار

توقيع : عصام بكار

المصدر: منتديات النور والظلمة

الــرد الســـريـع
..