منتدى نور الحياة -- الموقع الان للبيع
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك

شكرا


أهلا وسهلا بك إلى منتدى نور الحياة -- الموقع الان للبيع.
أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمـــات، بالضغط هنا.كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

البوابةاليوميةالرئيسيةمكتبة الصورس .و .جالمجموعاتالتسجيلدخول

منتدى نور الحياة -- الموقع الان للبيع :: منتديات الاباء العظماء - Forums godly parents :: البابا شنودة الثالث - Pope Shenouda III

شاطر

الأحد يونيو 01, 2014 5:37 am
المشاركة رقم:
مراقبة عامة
مراقبة عامة


إحصائية العضو

عدد المساهمات : 2988
نقاط : 7465
السٌّمعَة : 31
تاريخ التسجيل : 19/06/2012
مُساهمةموضوع: عظة البابا شنودة الثالث عن الذكاء


عظة البابا شنودة الثالث عن الذكاء


عظة البابا شنودة الثالث 7 مارس 2012 مكتوبه عن الذكاء

وكانت أخر كلمة منفعه لشعبه وهو في غايه التعب

بدأ البابا حديثه :
في مره واحد سألني سؤال وقالي ابني ممتاز جدا في الدراسة وبيطلع الاول بأستمرار وتقاريره كلها امتاز امتياز امتياز ولكن مع ذلك تصرفاته مش سليمه اعمل ايه مع الموضوع ده
قولتله ابنك انسان ذكى وبذكائه بيطلع الاول وبياخد امتياز لكن الذكاء ليس كل حاجه , فى اشياء لازم تكون جنب الذكاء وفى اشياء معطلات... للذكاء مش كل حاجه في الذكاء , يعنى هناك الطباع والطبع جايز يعطل الذكاء
انسان مثلا من طبعة النرفزه وممكن النرفزه تعطل الذكاء وفي انسان ذكي جدا وفي وقت من الاوقات يتنرفز نتيجة نرفزته كل ذكاؤه ضاع عليه . في انسان مثلا له طباع معينه تعطل ذكاؤه زي انسان مثلا يحب يكون الاول بأستمرار نتيجة كده في أي موضوع يعرض يدخل في الاول قبل ما يدرس قبل ما يفكر قبل مايصلي حتي من اجل الموضوع قبل مايشاور غيره وبالسرعه دي يضيع ذكاؤه السرعه دي تخلي الانسان يحب هو اللي يبتدي ويضيع كل حاجه نتيجة ذكاؤه وبهذه السرعه يكون في سطحيه في كلامه ومايكنش في عمق في كلامه ويكون راجل
مادام الحكايه بالشكل ده يبقي الواحد لازم ينتصر علي طباعه ولا يكفي السطحيه . في اشياء كتيره معطله للذكاء منها الطباع طباع الشخص تعطل ذكاؤه . الذكاء لواحده لا يكفي لكن يحتاج للخبره . يضيف الانسان حياه أخري الي حياته واذا ماكنش عنده خبره ممكن يستعين بخبرات الاخرين وعلي راي المثل '' ومن وعى التاريخ فى صدره اضاف اعمارا الى عمره '' واعقب كلمته تصفيق حاد . يعني المشوره كويسه في نسان ممكن ياخده عباره من الكتاب المقدس او عباره من بستان الرهبان ويبقي كل ده يتصرفوا فيه بلا معرفه يعني مثلا يقولك القديس ارسانيوس اخيرا ما تكلمت فندمت عما عن سكوتي فا ما ندمت قط فا يعتبر السكوت هو الحل في كل موقف سواء في مواقف كلمه منك تحل مشكله تكون ساكت برضه او موقف عايز كلمة عزاء او او كلمة تشجيع وانت تفضل بعيد ساكت فا تبقي غلطان فا لابد في كل موقف من المواقف انك تتصرف بحكمه مش مجرد قريت كلمة مش بس القديس ارسانيوس والكتاب المقدس بيقول كثره الكلام لاتخلو من معصية يبقي انتبرضه ما تتكلمش لكن في مواقف يجب فيها الكلام يبقي انت مخطيء .
حاجه تاني تلزم الانسان التغصب مش في كل وقت تلاقي كل الامور سهله امامك لازم في وقت من الاوقات لازم تغصب نفسك علي عمل الخير في وقت من الاوقات لازم تغصب نفسك الي ترك الخطيه لتصل للتوبه وخصوصا في العالم الحاضر في العالم الاتي مفيش مجال للتوبه المسأله راحت لازم تغصب نفسك عقلك عارف ان دي كويسه لكنلازم تغصب نفسك انك تعملها تلاقي انت مندفع الي اتجاه معين وارادتك لكن الموضوع اللي انت ماشي فيه مش مظبوط وتغصب نفسك ,عايز تتكلم وارادتك تقولك لازم تقول لازم تعمل لازم تتكلم لازم تعرض الموضوع ده يكون كل الكلام ده غلط يبقي تغصب نفسك انك ما تعملش , في حاجات الواحد يخاف يعملها امام الناس احسن ينتقدوه لكن يعملها امام الله يبقي تغصب نفسك ان الحاجه اللي متقدرش تعملها قدام الناس ما تعملهاش في الخفا ولا امام الله وبغصب النفس يصل الانسان الي التوبه ويصل لأرضاء الله في الخفاء ويصل الي الحكمه .
وفي حاجات تانيه علشان تسير في حياة الحكمه هو انك انت يعني لاتنفذ طريقا واحدا في كل وقت وخصوصا الاباء الكهنه عليهم الكلام ده يجي واحد يديله نصيحه وواحد تاني يديله نصيحه اخري لأن لكل مجال وليه وضع معين يمشي فيه فمثلا جايز واحد يسأل ايهما افضل الطيبه ام الحزم في شخص تلاقيه حازم بأستمرا واخر طيب بأستمرار ولكن لابد من الحكمه متي تستخدم الطيبه ومتي يستخدم الحزم السيد المسيح كان طيب في اوقات كيره وحنين وعطوف ولا يخاصم ولا يصيح ولا يسمع احد صوته فى الشوارع , ولكن في وقت اخر كان يقول الويل لكم زي ما فعل مع الكتبه والفريسين وقت من الاوقات كان طيب جدا في معامله المرآة السامره المضبوطه في ذات الفعل وفي اوقات اخري كان بيشخط زي ما بيقول مع الكتبه الفريسين يا ما قالوهم الويل لكم ايها الكتبه والفريسيون والمرآون
في وقت من الاوقات قال لبطرس طوباك يابطرس اعطيك مفاتيح ملكوت السموات وفي نفس الاصحاح متي 16 قاله اذهب عني ياشيطان شيطان لبطرس اه انت معثرة لي
كل وقت له مجاله وله كلامه
في تطهير الهيكل مره مسك الكرباج للباعه اللي بيروحوا ويجروا ولكن في نفس الوقت لم عذا مع الباقين
ناس قالهم ارفعوا هذه الاواني من هنا وناس تانيه زق ليهم الاواني تترمي علي الارض
الانسان مايمشيش بأيه في أي وقت ولا بطبع واحد في الي وقت ولكن يختار الوضع السليم سواء في الكلام او في الصمت او في التوبيخ في كل حاجه ومجاله دي الحكمه اللي الواحد يمشي بيها في حياته

وانهي قداسة البابا عظته ثم نظر للحضور منهيا حديثه '' انا مش عايز اتكلم معاكوا كتير كفايه الكلمتين دول اتفضلوا '' ونظر اللى السكرتاريه وناشدهم ان يخرجوه حيث قال '' بسرعه ارجوكم ''.




الموضوع الأصلي : عظة البابا شنودة الثالث عن الذكاء // المصدر : موقع تور الحياة // الكاتب: بنت البابا شنودة


توقيع : بنت البابا شنودة









المصدر: منتديات النور والظلمة








الأحد يونيو 01, 2014 3:27 pm
المشاركة رقم:
مراقبة عامة
مراقبة عامة


إحصائية العضو

عدد المساهمات : 2954
نقاط : 6310
السٌّمعَة : 20
تاريخ التسجيل : 14/12/2012
مُساهمةموضوع: رد: عظة البابا شنودة الثالث عن الذكاء


عظة البابا شنودة الثالث عن الذكاء


غاية فى  الجمال والروعة




الموضوع الأصلي : عظة البابا شنودة الثالث عن الذكاء // المصدر : موقع تور الحياة // الكاتب: بنت المسيح ملك الملوك


توقيع : بنت المسيح ملك الملوك









المصدر: منتديات النور والظلمة








الخميس يونيو 19, 2014 6:16 pm
المشاركة رقم:
مديرة الموقع
مديرة الموقع


إحصائية العضو

عدد المساهمات : 18191
نقاط : 24873
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 01/05/2014
العمر : 23
مُساهمةموضوع: رد: عظة البابا شنودة الثالث عن الذكاء


عظة البابا شنودة الثالث عن الذكاء


تسلم ايدك مجهود رائع جدااااااااااااااااااااااا




الموضوع الأصلي : عظة البابا شنودة الثالث عن الذكاء // المصدر : موقع تور الحياة // الكاتب: علا المصرى


توقيع : علا المصرى









المصدر: منتديات النور والظلمة







ان مرت الأيام ولم ترونـي
فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي


الخميس يونيو 19, 2014 10:36 pm
المشاركة رقم:
عضو مميز
عضو مميز


إحصائية العضو

عدد المساهمات : 10884
نقاط : 15327
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 26/03/2014
العمر : 17
مُساهمةموضوع: رد: عظة البابا شنودة الثالث عن الذكاء


عظة البابا شنودة الثالث عن الذكاء


نعم انتى من يسطر كل ابداعه كل يوم في المنتدى والغايه منـه انك تفيدنا
نعم انتى من تستاهل كل الشكر والعرفان علي ما تنقش وتنثر من ابدع وتميز

نعم انتى من يسعدنا دائما ويفيدنا بكل جديد

نعم انتى من سطرت كلماتك وعباراتك في الوجدان

نعم انتى من رسمت غلاك في كل قلوب اعظاء المنتدى

دمنا جميعاّ للمنتدى ودام المنتدى لنا جميعاّ





الموضوع الأصلي : عظة البابا شنودة الثالث عن الذكاء // المصدر : موقع تور الحياة // الكاتب: عصام بكار


توقيع : عصام بكار









المصدر: منتديات النور والظلمة













الــرد الســـريـع
..



الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 20 ( الأعضاء 3 والزوار 17)



تعليمات المشاركة
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة